کلبه آبی

مدیر وبلاگ : فرزاد

اسکینر (Skinner)

دوشنبه 11 اردیبهشت 1385  ساعت: 05:05 ق.ظ

نوع مطلب :عمومی ،

نظرات() 

اسکینر روانشناس معروف آمریکایی است که به رفتار مشهود ارزش می نهد . به نظر او رشد عبارت  از رشته داد و ستد (تعامل ) است که از میان کودک و محیط او بر قرار می گردد .در این رابطه رفتار از یک رشته پاسخهایی تشکیل می شود که به محرک وابسته است . محیط نقش بسیار مهمی در تغییر شخصیت کودک به عهده دارد . تغییر بر اثر تعامل یا کنش متقابل پدید می آید که موجود آدمی با محیط محرک زا بر قرار می کند .

به اعتقاد اسکینر رفتار کودک از دو نوع پاسخ تشکیل می شو د :  یکی عامل و دیگری پاسخگو . پاسخگوها آن دسته پاسخ هایی هستند که بوسیله محرکهای قبلی کنترل می شوند . در صورتیکه  عاملها بر اثر محرکهایی بعدی پدید می آیند و رفتارگرایان از این دیدگاه رفتار را به یکی از این دو نوع پاسخ نسبت می دهند که اموری عینی و محسوس هستند و محرک ها را خواه درونی و خواه بیرونی ؛ در ایجاد رفتار با ارزش تلقی می کنند . 

به این ترتیب نظریه رفتارگرایی کودک را آینه تمام نمایی از رفتارهای عامل و پاسخگو به شمار می آورد و با این که می پذیرد که خود کودک مایه یک انگیزه اجتماعی است ؛ با این همه به رفتار نا محسوس یا ذهنی اشارهای ندارد ؛ بلکه مهمترین محرک ها را از بیرون بدن می شناسد . این نظریه به نقش و کارکرد محرک ارج می گزارد تا بتواند شیوه های کنترل رفتار را توجیه کند .بر این اساس محرک سبس تقویت و ضعف یا ترمیم رفتار در مسایل و اوضاع جدید میگردد .

رفتارگرایان بر این نكته تاكید می كنند كه محرك دارای موضعی جبری است زیرا شكل و رفتار را در اختیار دارد؛ بسیاری از رویدادها بر انگیخته یك محرك مشترك هستند و كودك پاسخ مقتضی و قابل  پیش بینی  خود را به محركی می دهد كه از راه تقویت با تجربه های گذشته پیوند یافته  باشد . اینان در بررسی دوره های رشد هیچ نوع نظریه خاصی را درباره رشد شخصیت نمی پذیرند . زیرا معتقداند به سبب نبودن اطلاعات كافی نمی توان چنین نظریه ای را به صورت كلی و منظم مطرح نمود . به این جهت مراحل رشد از دیدگاه آنان به رویدادهای محیطی یا دگرگونی های رشد طبیعی و نمودها یا جلوه های رفتاری خلاصه می شود .

 با این برداشت ملاحظه می شود كه كودك محصول عوامل و رویدادهای محرك زایی است كه از محیط مایه می گیرد و رشد ساخته و پرداخته دگرگونی های تدریجی است كه به صورت های مختلف از داد وستد (تعامل) با محیط حاصل می شود؛ به اعتقاد اسكینر هدف روانشناسی باید پیش گیری و كنترول رفتار موجود زنده باشد و روانشناسی به عنوان علم باید تنها به رفتار محسوس سرو كار داشته باشد . شرطی شدن عامل كه یك شیوه مهم یادگیری است بر این نكته اصرار می ورزد كه تحتمال وقوع پاسخ از راه تقویت آن امكان پذیر است . اگر حدوث تقویت را در جهت رفتار مطلوب به تدریج تغییر دهیم آن وقت یادگیری و رفتار مطلوب پدید می آید . حدوث و احتمال وقوع رفتار پاسخ پس از تقویت محرك امكان پذیر است .   



نوشته شده توسط:فرزاد

ویرایش:چهارشنبه 3 خرداد 138502:05 ق.ظ

مراد
پنجشنبه 9 اسفند 1386 07:02 ق.ظ
این دوخط مطاب را هم نمی نوشتی مثلا الان تو وبلاگ علمی داری ؟ متاسفم
مجله كامپوتری پادیما
دوشنبه 11 اردیبهشت 1385 05:05 ق.ظ

سلام دوست خوبم
.....امیدوارم حالت خوب باشه
وبلاگ جالب و پر محتوایی داری و امیدوارم همیشه همینطور باشه اگر میل به تبادل لینک داری لینک منو قرار بده و منو خبر کن ممنونم
.شاد باشی سلامت

آرشیو موضوعی

آرشیو

آخرین پستها

نویسندگان

لینکستان

لینکدونی

نظرسنجی

  • مطالب این وبلاگ چطوره





آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

جستجو


شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات